Skip Navigation

Coronavirus : thyssenkrupp zet zijn dienstverlening voort met inachtname van de nodige voorzorgsmaatregelen. Meer info trapliften / meer info huisliften

Omgaan met hitte tijdens het coronavirus

We kijken uit naar zomerse dagen, maar hoge temperaturen zijn niet voor iedereen goed te verdragen. Zodra de zomertemperatuur in Nederland naar extreme hoogte stijgt, dan hebben ouderen en chronisch zieken daar vaak last van. Vooral nu, ten tijde van het coronavirus, kan dat zorgelijk zijn. Nieuwe vragen rijzen in onze huidige situatie: Kan ik veilig gebruik maken van een ventilator? Mag ik verkoeling zoeken in een zwembad of natuurwater? Heb ik mogelijk COVID-19 bij verhoging of ben ik dan oververhit? Lees waarop u moet letten en wat te doen met te warm weer.

Herken het verschil tussen oververhitting en koorts

Koorts is een van de symptomen van COVID-19, de ziekte die volgt na besmetting met het coronavirus (SARS-CoV-2). Een hogere lichaamstemperatuur kan echter ook een gevolg zijn van oververhitting door het warme weer. Wanneer u twijfelt of u last heeft van koorts of van oververhitting, dan is het te adviseren om minimaal 30 minuten in een koele ruimte door te brengen. Wanneer uw lichaamstemperatuur hierdoor daalt, dan had/ heeft u mogelijk last van oververhitting. In dat geval is het goed om rustig aan te doen en vooral ook voldoende water te drinken. Wanneer uw lichaamstemperatuur na 30 minuten rust in een koele ruimte nog steeds hoog is, dan heeft u mogelijk koorts. Een coronatest is dan aan te bevelen. Deze kunt u inplannen via het telefoonnummer 0800-1202. Dit nummer is 7 dagen per week bereikbaar, van 8:00 uur tot 20:00 uur. Bent u ernstig ziek of behoort u tot de risicogroep? Bel dan uw eigen huisarts, behandelend arts of de huisartsenpost. In een levensbedreigende situatie belt u altijd direct het alarmnummer 112.

Ouderen en warmte: hoe omgaan met te warm weer?

Ouderen en warmte gaan vaak wel en soms juist niet goed samen. Bent u kouwelijk aangelegen of heeft u het altijd warm? Dat verschilt simpelweg van persoon tot persoon en heeft onder andere te maken met uw fysieke gesteldheid. Voor diegenen die het normaliter al snel warm hebben en niet uitzien naar de hoge zomertemperaturen, zijn de onderstaande tips zeer welkom. Ze helpen ouderen omgaan met hitte.

Gebruik van een ventilator of airconditioning in coronatijd

Tijdens extreem warme dagen kan het heerlijk zijn om een ventilator of airconditioning in huis te hebben. In uw eigen woning kunt u nu dan ook prima gebruik maken van ventilatie en/of een airco naast uw gebruikelijke zonwering. Het RIVM adviseert om extra frisse lucht uw huis binnen te laten door ramen en/of deuren open te zetten op tijdstippen dat het buiten koeler is, zoals ‘s avonds, ‘s nachts en ‘s ochtends vroeg. Let wel op voor inbrekers en doe dit altijd alleen wanneer u zelf thuis bent en de situatie veilig is!

Tip: Thuis kunt u voor persoonlijk gebruik heel goed een wat koudere luchtstroom creëren met een ventilator en een bevroren waterflesje dat u ervoor zet.

In gemeenschappelijke ruimten, zoals verpleeghuizen, is het gebruik van ventilatoren een ander verhaal. Het RIVM geeft aan dat nog niet duidelijk is of het gebruik van een ventilator in openbare ruimten zorgt voor een grotere kans op besmetting met het coronavirus. Daarom nemen ze het zekere voor het onzekere en adviseren ze om alleen ventilatoren te gebruiken in gemeenschappelijke ruimten als er verder geen andere verkoeling mogelijk is, zoals met mechanische ventilatie en/of goed onderhouden airconditioning. In deze uitzondering is dan ook extra voorzichtigheid geboden: let er dan op dat de luchtstroom van de ventilator niet direct van de ene persoon naar de andere gaat. Airconditioners en ventilatiesystemen hoeven op basis van de huidige inzichten in gemeenschappelijke ruimten niet te worden aangepast. Goed onderhoud van het systeem is dan wel belangrijk en ook dienen de overige geldende coronarichtlijnen te worden opgevolgd.

Voldoende blijven drinken bij warmte

Zweten heeft een belangrijke functie, namelijk het op peil houden van uw lichaamstemperatuur. Als het erg warm is, dan verliest uw lichaam veel vocht door te zweten. Het is daarom belangrijk om vooral op warme dagen goed op te letten of u voldoende drinkt. Ouderen hebben namelijk vaak minder dorst. Probeer minstens 2 liter water te drinken op een dag, en meer als u veel transpireert. Water kunt u opleuken en extra verfrissend maken met schijfjes sinaasappel, citroen, komkommer of wat takjes munt. Als u merkt dat u minder plast of wanneer uw urine donkerder van kleur wordt, dan is dit een teken dat u te weinig vocht binnen krijgt. Neem contact op met de huisarts als u zich suf of duizelig voelt of zelfs hoofdpijn heeft. Let op met het gebruik van alcoholhoudende dranken tijdens warm weer, want dat onttrekt juist vocht aan het lichaam.

Goed blijven eten voor energie

U herkent dit vast, bij hogere temperaturen wordt de eetlust minder. Daarom eten veel mensen graag lichte maaltijden in de zomer, zoals frisse salade of koude soep. Ook al neemt de eetlust door warmte af, toch is het blijven eten belangrijk voor behoud van uw energie. Een idee is om regelmatig wat kleins of lichts te eten. Zo houdt u uw energielevel gedurende de dag op peil. Zweet u veel door het warme weer? Let dan goed op voldoende zoutinname. Een soepje of kommetje bouillon vult het via transpiratie verloren zout eenvoudig aan.

Houd uw lichaam en geest koel

Het warme weer vraagt om een trager tempo en misschien wel een dagelijkse ‘siësta’. Omgaan met hitte is makkelijker als u het rustiger aan doet, in de schaduw of koelte binnen blijft en beperk vooral rond het middaguur uw fysieke activiteit. Dan is namelijk het heetste moment van de dag. Gebruik de koele ochtend en avond voor het doen van uw boodschappen of een verkoelende wandeling. Als het overdag te heet is in uw woning en u heeft geen balkon of tuin, dan vindt u verkoeling in de schaduw onder bomen in parken en aan het water. Uiteraard is het belangrijk om uzelf daarbij te beschermen tegen het coronavirus door drukte te vermijden en afstand te houden van anderen. Qua kleding kunt u op warme dagen het beste kiezen voor luchtige, katoenen of linnen kleding en draag buiten een zonnehoed of pet. Heeft u behoefte aan directe verkoeling? Neem dan een lekker koud voetenbad, leg een natte doek in uw nek of neem een koele douche.

Hoe houdt u uw woning koel?

Het slim gebruiken van uw eigen zonwering, ventilatie en/of airconditioning, zorgt ervoor dat uw huis binnen lekker koel blijft. Heeft u gordijnen? Sluit ze dan gerust op zonnige dagen zodra de zon op het raam staat. Als de zon niet naar binnen schijnt, warmt uw woning veel minder snel op. Een raam open zetten op warme dagen heeft meestal niet veel zin. Vaak is de lucht buiten zelfs warmer dan binnen. Zet de ramen ’s ochtends vroeg en ’s avonds even open als het koeler is. Natuurlijk wel alleen als u zelf thuis bent, want geeft inbrekers geen kans!

Is het veilig om te zwemmen in coronatijd?

Een duik in het zwembad of natuurlijk zwemwater kan heerlijk verkoelend zijn op warme dagen. Mogelijk vraagt u zich af of dat nu wel veilig is. Het RIVM geeft aan dat er geen aanwijzingen zijn dat het coronavirus zich verspreid via water. Zwemmen is dus toegestaan, mits op de zwemlocaties wordt voldaan aan de geldende hygiëneregels die verspreiding van het coronavirus moeten voorkomen. Afstand houden is dus ook op zwemlocaties heel belangrijk. Lokale gemeenten bepalen of de zwembaden open mogen. Informeer dus bij uw gemeente als u gebruik wilt maken van een zwembad.

Let extra op elkaar

Tijdens een hittegolf is het altijd belangrijk om extra aandacht te hebben voor de kwetsbaren om ons heen. Vooral op warme dagen kunnen ouderen bijvoorbeeld een handje gebruiken met het doen van de boodschappen of het uitlaten van de hond. De coronacrisis kan een hulpbehoevende situatie extra vervelend maken. Bovendien ligt eenzaamheid nog steeds op de loer. Vraag daarom aan elkaar hoe het gaat en of iemand uw hulp kan gebruiken. Andere tips om er voor elkaar te zijn, leest u in het artikel: Er voor elkaar zijn in Coronatijd. Heeft u misschien zelf hulp nodig? Dan is het goed om te weten dat er vaak mensen in uw buurt of omgeving zijn die graag iets willen doen voor een ander. Schroom dus niet om hulp te vragen of neem contact op met uw gemeente om te informeren over lokale initiatieven en mogelijkheden.

Vraag uw gratis informatiepakket vandaag nog aan

Vraag uw gratis trapliftinformatiepakket aan

Laat uw gegevens achter en ontvang de brochure inclusief aanvullende informatie.

IN 2 STAPPEN BENT U KLAAR
Graag ontvangen wij ook uw voornaam
Wij ontvangen graag ook uw achternaam
Mogen wij uw e-mail adres ook ontvangen?
Vul hier een geldig email adres in

Vul de laatste gegevens in en wij sturen u een gratis informatiepakket toe
Vul uw correcte postcode in

Please confirm the legal notice

Hartelijk dank voor uw aanvraag om meer trapliftinformatie

Wij hebben uw gegevens in goede orde ontvangen. Wij zullen binnenkort met u contact opnemen om uw situatie te bespreken zodat wij u de juiste informatie kunnen toesturen of zelfs een afspraak kunnen maken met één van onze adviseurs bij u thuis.

Indien u in de tussentijd vragen heeft, kunt u ons altijd bereiken op ons gratis telefoonnummer 0800 5003.