Skip Navigation

Coronavirus : thyssenkrupp zet zijn dienstverlening voort met inachtname van de nodige voorzorgsmaatregelen. Meer info trapliften / meer info huisliften

Rugklachten op oudere leeftijd (spieroefeningen voor thuis)

Soms wringt het hier en daar of kunnen stijve spieren ontstaan na een langere poos stil zitten - veel mensen erkennen het probleem. Vooral rugpijn maakt het leven moeilijk of zelfs pijnlijk voor ons en kan belemmeringen creëren in het dagelijks leven. Met eenvoudige oefeningen die u thuis kunt doen, is het makkelijker om op tijd rugklachten te voorkomen of om simpelweg de spieren weer te versoepelen.

Als je rust, roest je! Dit gezegde is zo oud als het is, en toch bewegen we meestal niet genoeg. Zelfs een dagelijkse wandeling draagt ​​bij aan een betere mobiliteit en voorkomt rugpijn. Het is belangrijk om geschikt schoeisel te dragen, niet te veel inspanning te leveren en, indien nodig, een loophulpmiddel mee te nemen.

Daarnaast kan iedereen zelf of met een (trainings)partner oefeningen doen om de spieren te versterken om pijn te voorkomen. Eerst wat opwarmen, als u wilt, kun je dat doen met muziek: een kleine wandeling, waarbij u ook de armen meebeweegt en zo de bloedsomloop op gang brengt, is een goede voorbereiding op de oefeningen.

Het is belangrijk om tijdens het uitvoeren van spieroefeningen altijd uw eigen grenzen in acht te nemen om letsel te voorkomen. Neem bij twijfel ook contact op met uw huisarts voordat u met de training begint. Het volgende is van toepassing op alle oefeningen: Minder is vaak meer, sloof uzelf dus niet te veel uit en let altijd op uw eigen gezondheid. Met regelmatige training kunt u het aantal herhalingen geleidelijk verhogen.

Squats voor ouderen

Oefening 1: squats

Squats zijn een heel eenvoudige oefening. Span eerst de spieren in je billen en benen aan, strek dan je armen (indien mogelijk) en buig langzaam je knieën met je rug recht. Zak niet te ver door de benen, maar totdat u op een ‘onzichtbare’ zetel zit. Houd de positie kort vast, langzaam weer rechtop. 5 herhalingen. Dit is een heel bekende oefening, die bij elke sporter in zijn schema zit!

Benen strekken bij rugklachten

Oefening 2: benen strekken

Sta rechtop, met je benen op schouderbreedte uit elkaar. Leg je handen op je heupen, span je spieren aan en maak een lange uitval met je rechterbeen, zoals op de foto hierboven; dan de andere kant, elk 5 herhalingen. Let altijd op een veilige stand. Maak geen te grote stappen, begin met kleinere stapjes.

Knieën optrekken

Oefening 3: trek je knieën omhoog

Sta rechtop, met de benen op schouderbreedte uit elkaar. Span je spieren aan en kijk recht vooruit. Hef vervolgens afwisselend uw knieën op en omhels ze met beide handen, houd ze elke keer een paar seconden vast en let op uw evenwicht. Elk been met vijf herhalingen.

Sit-ups voor ouderen

Oefening 4: sit-ups

Plaats uzelf op een glad en opgeruimd oppervlak, ondersteun uw hoofd indien nodig met een klein kussen, vouw dan uw handen op uw borst en til uw benen ongeveer in de taille op. Haal diep adem en adem uit, til voorzichtig het hoofd op, houdt het een paar seconden vast en keer dan voorzichtig terug naar de beginpositie. Nogmaals, vijf herhalingen. Rol voorzichtig om op een zijde, om vervolgens op te staan, dit is gemakkelijker dan omhoog komen vanaf de rugpositie.

5 handige hulpmiddelen in huis

Oefening 5: strek je armen

Zit in kleermakerszit op een mat of, als dit te moeilijk is, ga op een stoel zitten met je rug, strek dan voorzichtig je linkerarm zo ver als comfortabel. Houd je linkerarm met je rechterhand boven de elleboog, voorzichtig uitrekken. Laat dan langzaam de spanning los, maak beide armen even los en oefen met de andere kant. Elke arm vijf keer.

Vraag uw gratis informatiepakket vandaag nog aan

Vraag uw gratis trapliftinformatiepakket aan

Laat uw gegevens achter en ontvang de brochure inclusief aanvullende informatie.

IN 2 STAPPEN BENT U KLAAR
Graag ontvangen wij ook uw voornaam
Wij ontvangen graag ook uw achternaam
Mogen wij uw e-mail adres ook ontvangen?
Vul hier een geldig email adres in

Vul de laatste gegevens in en wij sturen u een gratis informatiepakket toe
Vul uw correcte postcode in

Please confirm the legal notice

Hartelijk dank voor uw aanvraag om meer trapliftinformatie

Wij hebben uw gegevens in goede orde ontvangen. Wij zullen binnenkort met u contact opnemen om uw situatie te bespreken zodat wij u de juiste informatie kunnen toesturen of zelfs een afspraak kunnen maken met één van onze adviseurs bij u thuis.

Indien u in de tussentijd vragen heeft, kunt u ons altijd bereiken op ons gratis telefoonnummer 0800 5003.