Skip Navigation

Coronavirus : veilig huisbezoek volgens RIVM regels. Of veilig advies zónder huisbezoek: kies wat u wilt! Meer info? trapliften / meer info huisliften

Verschillende soorten telefoonabonnementen

Een toenemend aantal Nederlanders heeft alleen nog een mobiele telefoon en geen vaste telefoonlijn in huis. Bij het gebruik maken van een mobiele telefoon kunt u kiezen uit verschillende soorten telefoonabonnementen. Denk aan een sim only contract zonder telefoon of een abonnement inclusief telefoon. Het is belangrijk om u goed te oriënteren op de mogelijkheden en kosten alvorens u een keuze maakt. Lees verder voor meer informatie over beide opties.

Optie 1: Sim only contract

Een sim only contract houdt in dat u een telefoonabonnement krijgt zonder een telefoon erbij. Deze optie is daarom ook het goedkoopst. U hoeft immers geen telefoon af te betalen. De kosten die u betaalt zijn alleen voor de aansluiting op het telefoonnetwerk en voor gebruik van het netwerk. Bij een sim only contract bepaalt u zelf hoeveel belminuten, smsjes en internetdata u afneemt. Als u gebruik wilt maken van een sim only abonnement, dan moet u wel zelf al een mobiele telefoon hebben die simlockvrij is. Bij het afsluiten van een sim only contract krijgt u een simkaartje dat u in uw telefoon stopt en waarop alle gegevens van uw telefoon worden opgeslagen.

Simlockvrije telefoon

Als u gebruik wilt maken van de sim only optie, dan moet u een simlockvrije telefoon hebben. Dat betekent dat het een mobiele telefoon is die elke simkaart accepteert. Dat is anders dan bij een toestel dat bij een abonnement met telefoon hoort. Die telefoons hebben wel een simlock, omdat deze telefoons pas aan het einde van het abonnement zijn afbetaald. Als uw huidige mobiele telefoon niet simlockvrij is, dan kunt u een nieuwe simlockvrije telefoon kopen bij een elektronicazaak of uw eigen mobiele telefoon simlockvrij laten maken mits deze is afbetaald via uw abonnement. Voor het simlockvrij maken kunt u terecht bij uw telefoonprovider.

Optie 2: Abonnement met telefoon

Als u graag een nieuwe mobiele telefoon wilt, dan kunt u een abonnement afsluiten waarbij u een nieuwe telefoon krijgt. In feite betaalt u dan voor uw telefoon via het abonnement. De telefoon blijft dan ook in uw bezit na afloop van de abonnementsperiode. Dit soort abonnementen bestaan altijd uit een pakket van een telefoon en de aansluiting op een mobiel netwerk inclusief belminuten en meestal ook data voor internetgebruik. Elke maand betaalt u een vast bedrag voor het afbetalen van uw nieuwe mobiele telefoon en uw bundel met belminuten, smsjes en internetdata. Hoeveel u maandelijks betaalt, hangt meestal af van de lengte van het abonnement en het toestel dat u kiest. Andersom is de lengte van het abonnement ook afhankelijk van hoe snel u uw mobiele telefoon afbetaalt. In een telefoniewinkel kunnen ze u hier alles over vertellen en kunt u de verschillende mogelijkheden bekijken.

Kiezen voor een passend abonnement

Wat de beste keuze is voor uw persoonlijke situatie, dat hangt af van een aantal factoren:

  • Wilt u een nieuw telefoontoestel?
    Als u een nieuwe mobiele telefoon wilt, dan is het afsluiten van een abonnement inclusief een telefoon een goede optie. Als u zelf nog een goed functionerend toestel heeft, dan is verlenging van uw abonnement bij uw huidige provider of een sim only contract de goedkopere keuze.
  • Wilt u kunnen wijzigen?
    Als u gedurende uw abonnement wisselend belgedrag heeft of als u wilt kunnen wijzigen, dan kunt u het beste voor sim only kiezen. Sim only abonnementen zijn eenvoudiger aan te passen dan een vast contract, omdat u geen telefoontoestel hoeft af te betalen.
  • Belt u weinig?
    Ook dan is het verstandig om te kiezen voor een sim only abonnement. Een abonnement met telefoon bestaat namelijk vaak uit een uitgebreid pakket met belminuten en internet, waardoor u ook hogere kosten betaalt.

Welk abonnement u uiteindelijk ook kiest, inclusief telefoon of alleen een sim only, afsluiten kan via de website, het telefoonnummer of in de winkel van verschillende telefoonproviders. Vergelijk dan ook de mogelijkheden en kosten per provider.

Bellen via prepaid

Als u echt heel weinig gebruik maakt van uw mobiele telefoon, dan kunt u ook nog kiezen voor prepaid. Bij prepaid betaalt u geen maandelijkse kosten, maar betaalt u alleen als u uw telefoon daadwerkelijk gebruikt. In feite koopt u van tevoren een bundel aan belminuten en/of data in die u vervolgens opgebruikt. Bellen of internetten via prepaid is echter wel duurder per minuut of mb dan bij een abonnement. Als u meer dan een half uur per maand denkt te zullen telefoneren, of als u internet op uw telefoon wilt gebruiken, dan is een sim only abonnement uiteindelijk toch goedkoper dan prepaid.

Verlengen van een telefoonabonnement

Als u momenteel een mobiel abonnement heeft en daar tevreden mee bent, dan kunt u er ook voor kiezen om dit abonnement te verlengen. Zo behoudt u uw huidige telefoonnummer en simkaart. Bij de meeste telefoonproviders krijgt u dan ook een korting op het maandbedrag dat u betaalt. Meestal kunt u al 2 maanden voor het einde van uw abonnement aangeven dat u uw abonnement wilt verlengen.

Eigen nummerbehoud

Besluit u om over te stappen naar een andere telefoonprovider? Dan kunt u nummerbehoud aanvragen, zodat u geen nieuw mobiel telefoonnummer krijgt. Dat is handig voor uw bestaande contacten en u hoeft niemand te informeren over een nieuw nummer. Bij het afsluiten van een nieuw abonnement kunt u gelijk om nummerbehoud vragen. Ook is het mogelijk om gebruik te maken van nummerbehoud als u overstapt naar sim only of prepaid, en andersom.

Vraag uw gratis informatiepakket vandaag nog aan

Vraag uw gratis trapliftinformatiepakket aan

Laat uw gegevens achter en ontvang de brochure inclusief aanvullende informatie.

IN 2 STAPPEN BENT U KLAAR
Graag ontvangen wij ook uw voornaam
Wij ontvangen graag ook uw achternaam
Mogen wij uw e-mail adres ook ontvangen?
Vul hier een geldig email adres in

Vul de laatste gegevens in en wij sturen u een gratis informatiepakket toe
Vul uw correcte postcode in

Bevestig de wettelijke kennisgeving

Hartelijk dank voor uw aanvraag om meer trapliftinformatie

Wij hebben uw gegevens in goede orde ontvangen. Wij zullen binnenkort met u contact opnemen om uw situatie te bespreken zodat wij u de juiste informatie kunnen toesturen of zelfs een afspraak kunnen maken met één van onze adviseurs bij u thuis.

Indien u in de tussentijd vragen heeft, kunt u ons altijd bereiken op ons gratis telefoonnummer 0800 5003.

callback

Bel me

broschure

Brochure

appointment

Contact