Lekker naar buiten!

Activiteiten in de buitenlucht

Met het mooie lenteweer is het buiten goed toeven. Buiten zijn nodigt uit om te bewegen en actief en daarmee fit te blijven. Het lichaam blijft sterk, en meer zelfvertrouwen is het resultaat. We geven u vier tips voor activiteiten die u makkelijk zelf buiten kunt ondernemen.

Activiteiten in de buitenlucht

Het voorjaar is echt begonnen: de temperaturen stijgen en steeds meer mensen trekken naar buiten om te genieten van de zon. Beweging kan helpen om vallen te voorkomen en het lichaam sterker en fitter te houden. Resultaat is dat mensen die genoeg bewegen meer zelfvertrouwen hebben in situaties die ze met strammere spieren wellicht niet goed hadden aangekund. Daarnaast zorgt buiten zijn voor de opname van vitamine D, een vitamine die ouderen vaak te weinig binnen krijgen. Daarom geven we een aantal tips voor activiteiten die u buiten kunt ondernemen.

  • Wandelen
    Wandelen is een laagdrempelige sport en daarom geschikt voor iedere leeftijd. U kunt natuurlijk zelf een mooie route kiezen in uw stad of door de natuur bij u in de buurt, maar u kunt ook een wandelroute kiezen die de ANWB aanbiedt. Ook in uw regio zijn er verschillende wandelroutes beschikbaar, en u bepaalt zelf de afstand en de zwaarte.
  • Nordic Walking
    Nordic Walking is meer dan wandelen met stokken. Het is een intensieve sport waarbij u meer spieren beweegt dan wanneer u wandelt. Om het Nordic Walken op de juiste manier aan te pakken, kunt u een korte cursus volgen en overbelasting voorkomen. Bij de INWA kunt u zoeken naar een instructeur in uw buurt.
  • Jeu de boules
    Buiten zijn is gezond voor iedereen en met jeu de boules kunt u samen actief een balletje gooien. Het stimuleert ook de sociale interactie, want jeu de boules-spelers staan bekend om hun fanatisme en houden elkaar doorgaans goed in de gaten. Het mooie van het spel is dat jeu de boules door iedereen gespeeld kan worden, van kleinkinderen tot opa’s en oma’s.
  • Spellen
    Bent u meer een rustige genieter, kunt u buiten ook een spel spelen. Misschien houdt u van een strategisch spel als een potje schaak of legt u liever een kaartje en geeft u de voorkeur aan bridge of klaverjassen? Blijf niet binnen, maar neem het spel mee naar buiten! Zo geniet u van uw activiteit en de gezonde buitenlucht.