Skip Navigation

Coronavirus : thyssenkrupp zet zijn dienstverlening voort met inachtname van de nodige voorzorgsmaatregelen. Meer info trapliften / meer info huisliften

Senioren gym oefeningen: blijf fit binnenshuis

Gezonde voeding voor ouderen

Thuisblijven, binnen zijn, weinig sociaal contact… het is nogal wat. Vooral van de ouderen in onze samenleving wordt momenteel veel gevraagd. Met alle richtlijnen, regels en beperkingen ligt het eenzaamheidsvirus zelfs op de loer. Bovendien kan het in deze situatie soms lastig zijn om lekker fit te blijven, terwijl aandacht voor de spierkracht juist zo belangrijk is tijdens het ouder worden. Toch zijn er manieren waarmee u ook nu de conditie op peil kunt houden. Met de onderstaande tips helpen we u om uw spierkracht tijdens de coronacrisis in stand te houden

Het belang van actief blijven

Om gezond oud te worden en actief te kunnen blijven op latere leeftijd, is het behoud van sterke botten en spieren van belang. Met de jaren kan de spierkracht afnemen; dat is ook vaak een reden waarom veel mensen op hogere leeftijd kiezen voor de plaatsing van een traplift in hun woning. Blijven bewegen was al belangrijk voor behoud van uw spierkracht, maar het onderwerp verdient vooral nu wat extra aandacht. Het doen van passende oefeningen is belangrijk voor behoud van uw balans, maar ook voor geestelijke veerkracht. Bewegen is goed voor de motoriek, maar ook voor het geheugen, aldus prof. dr. Erik Scherder. De hoogleraar Klinische Neuropsychologie en Bewegingswetenschappen geeft aan dat een actieve levensstijl tal van voordelen heeft: ‘Beweeg niet alleen voor uw slanke lijn, maar ook voor de conditie van uw brein !’

Gym voor ouderen

Al het gedoe rondom het coronavirus heeft ongetwijfeld ook uw dagritme in meer of mindere mate verstoord. Het dagelijks doen van gym oefeningen speciaal voor ouderen, kan helpen bij het krijgen van een nieuw ritme. Bovendien bent u er dan klaar voor om er weer op uit te trekken als u dat wilt en wanneer dat straks weer mag.

Op de website van Vegro vindt u een overzicht met 5 oefeningen die u thuis kunt doen. Maar waar wij vooral enthousiast van werden, was het filmpje van Cordaan in Beweging die u daar vindt. Cordaan in Beweging verzorgt laagdrempelige beweegprogramma’s die zij aanbieden in een reeks duidelijke YouTube filmpjes. Bekijk hier alle demonstratie filmpjes met eenvoudige, maar goede oefeningen die u veelal kunt doen vanuit uw eigen stoel.

Wilt u het iets uitdagender? Neem dan een kijkje op de website van Marloes , afgestudeerd sportprofessional en (sport)diëtist. Daar vindt u een aantal staande oefeningen die geschikt zijn voor ouderen.

Misschien pakt u zelfs de benenwagen of de fiets voor het halen van een frisse neus. Doe dat dan conform de richtlijnen van het RIVM en de overheid: voorzichtig, met mate en houd tijdens het wandelen of een rondje fietsen altijd minimaal 1,5 meter afstand van uw medeweggebruikers. De Fietsersbond houdt de ‘fietssituatie’ in tijden van het coronavirus goed in de gaten en beschrijft op hun website wat nu nog wel kan en waar we even mee moeten wachten.

Tip: ook met gezonde voeding behoudt u spierkracht en sterke botten

In ons artikel Gezond eten speciaal voor ouderen, gaven we tips om gezond te blijven eten in deze moeilijke tijd. Naast voldoende lichaamsbeweging, helpt een gezonde gevarieerde voeding ook bij het behoud van gezonde botten en uw spierkracht. Een aantal voedingsstoffen kan helpen sterke botten en soepele spieren in stand te houden. Voor het behoud van sterke botten is calcium van belang, maar ook zink draagt bij aan de instandhouding van sterke botten. Magnesium draagt bij tot een normale werking van de spieren. Al deze voedingsstoffen kunt u uit voeding halen.

Wat u daarvoor zou kunnen eten?

Calcium komt voornamelijk uit zuivell , zoals kaas en melk, maar u krijgt het ook binnen met het eten van groente, noten en peulvruchten. Goede bronnen van magnesium zijn brood, graanproducten en donkergroene bladgroenten. Zink komt in kleine hoeveelheden voor in veel verschillende voedingsmiddelen, zoals vlees, kaas, graanproducten, noten en schaal- en schelpdieren zoals garnalen en mosselen. Om uw lichaam in deze tijd extra te ondersteunen, kunt u als aanvulling op uw gevarieerde en gezonde voeding elke dag een multivitamine nemen speciaal voor ouderen. Lees op deze pagina meer over voedingsstoffen voor senioren .

Let op het aanvullen van vitamine D, de zonvitamine

Ook vitamine D is onder andere belangrijk voor het behoud van spierkracht en om vallen bij ouderen te voorkomen. Vitamine D wordt echter in de huid aangemaakt door blootstelling aan zonlicht. En direct zonlicht, dat krijgen we door al dat binnen zitten momenteel juist niet genoeg. Het is nu dus extra belangrijk om uw vitamine D status op een andere manier op peil te houden. Bovendien adviseert de Gezondheidsraad iedereen van 70 jaar en ouder (mannen en vrouwen) om 20 microgram vitamine D te slikken als voedingssupplement. Vitamine D is bij uw drogisterij, apotheek of vitaminespeciaalzaak verkrijgbaar in druppels en kleine tabletjes. Vraag of zij in deze tijd misschien producten bezorgen!

Vraag uw gratis informatiepakket vandaag nog aan

Vraag uw gratis trapliftinformatiepakket aan

En profiteer deze maand van de '100% op maat aanbieding'.

IN 2 STAPPEN BENT U KLAAR
Graag ontvangen wij ook uw voornaam
Wij ontvangen graag ook uw achternaam
Mogen wij uw e-mail adres ook ontvangen?
Vul hier een geldig email adres in

Vul de laatste gegevens in en wij sturen u een gratis informatiepakket toe
Vul uw correcte postcode in

Please confirm the legal notice

Hartelijk dank voor uw aanvraag om meer trapliftinformatie

Wij hebben uw gegevens in goede orde ontvangen. Wij zullen binnenkort met u contact opnemen om uw situatie te bespreken zodat wij u de juiste informatie kunnen toesturen of zelfs een afspraak kunnen maken met één van onze adviseurs bij u thuis.

Indien u in de tussentijd vragen heeft, kunt u ons altijd bereiken op ons gratis telefoonnummer 0800 5003.

Met vriendelijke groeten,
Bert Grootjen
Algemeen Directeur
thyssenkrupp Home Solutions NV, branch NL