Tips als traplopen niet meer vanzelf gaat

tips als traplopen niet meer vanzelf gaat

Traplopen is een heel goede krachtoefening voor de benen, maar voor veel senioren komt er een moment dat traplopen niet meer veilig is. Een traplift is op dat moment een goede keuze. thyssenkrupp sprak met een geriatrie fysiotherapeut over hoe senioren tot op hoge leeftijd fit kunnen blijven, door genoeg te bewegen en ook geestelijk actief te blijven. Want fit blijven kan, ook als traplopen niet meer vanzelf gaat.

senioren thuis blijven wonensenioren thuis blijven wonentraplift een goede oplossingtraplift een goede oplossing

Blijf langer vitaal door te blijven bewegen

Sinds de transitie van de zorg blijven mensen langer thuis wonen en hebben veel verpleeghuizen de deuren figuurlijk gebarricadeerd of letterlijk gesloten. Deze ontwikkeling heeft tot gevolg dat de vergrijzing langzamerhand naar de wijk is verplaatst. Maar hoe langer , hoe meer problemen er thuis kunnen ontstaan. Vermindering van de mobiliteit is hier vaak een voorbode van.

Met de stijgende leeftijd stijgt ook het valrisico, omdat veel ouderen aan kracht, lenigheid, snelheid en coördinatie verliezen. Als de senior dan ook nog geestelijk minder actief wordt, neemt de lichaamsconditie steeds meer af. Zijn wereld wordt daardoor steeds kleiner: opstaan en gaan zitten wordt moeilijker, waardoor hij uiteindelijk valangstig kan worden. Een vicieuze cirkel die door de senior zelf nauwelijks doorbroken kan worden.

thyssenkrupp sprak met een geriatrie fysiotherapeut over hoe ouderen in beweging kunnen blijven en zo uit hun vicieuze cirkel worden geholpen.

Zes keer vijf is dertig

Traplopen is een perfecte oefening om de kracht in de benen te stimuleren. “We raden binnen de geriatrie fysiotherapie dan ook aan om zoveel en zolang mogelijk zelfstandig te blijven traplopen. Ook adviseren we over hulpmiddelen waarmee senioren kunnen blijven traplopen als het al wat moeilijker gaat. Zo is er een speciale leuning om met twee handen te gebruiken en steun te zoeken. Maar op een bepaald moment is traplopen zelfs met een speciale leuning niet meer 100% veilig. Dan is een .”

De traplift zorgt er weliswaar voor dat de senior weer veilig en pijnloos naar boven komt, maar brengt het bezwaar met zich mee dat de senior ook geen krachtoefeningen meer doet door trap te lopen. “Gelukkig zijn er ook andere manieren om fit en actief te blijven. De standaard richtlijn van de Gezondheidsraad is om iedere dag dertig minuten te bewegen. Voor een jong en vitaal iemand is dat geen enkel probleem, maar voor iemand die al op leeftijd is, is dat toch anders. Daarom geldt voor hen: zes keer vijf minuten is samen ook dertig!”

“Iedereen kan fit blijven, ook als traplopen niet meer vanzelf gaat.”

Geriatrie Fysiotherapeut

Loopvermogen

De senior kan zijn spierkracht en het loopvermogen vergroten door middel van oefeningen. Deze oefeningen kunnen gemakkelijk in de zogeheten ‘Algemene Dagelijkse Levensverrichtingen’ worden opgenomen, maar veel senioren gaan ook naar de sportschool. “Sporten in de sportschool moet je in hun geval natuurlijk niet vergelijken met een uur intensief fitnessoefeningen doen. De basis waarop een senior met de oefeningen begint is lager, en het doel ligt ook lager.”

Er zijn voorbeelden te over van oefeningen die gemakkelijk thuis uit te voeren zijn. “Bijvoorbeeld zelfstandig opstaan en zelfstandig gaan zitten, en dat vijf keer en zonder de handen te gebruiken. Maar ook de gebruikelijke huishoudelijke activiteiten vallen hieronder, zoals wassen, aankleden, boodschappen doen, wandelen naar de bus of brood smeren. Alles draagt bij aan de dagelijkse beweging.”

Naast de lichamelijke beweging is het voor senioren ook van groot belang om te denken aan de geestelijke gezondheid. Sociale contacten dragen bewezen bij aan de levenslust, en houden de geest vitaler. “Ga bijvoorbeeld bij een club, en wandel daarnaartoe. Zo wordt de lichamelijke en geestelijke beweging gestimuleerd en blijft de conditie op peil.”

Informatiepakket thyssenkrupp trapliften

Krijg in september 21% BTW korting op een nieuwe Swing-traplift. Vraag hier uw gratis informatiepakket aan.

Actie loopt tot en met 30 september 2019 en is alleen geldig bij aanschaf van een nieuwe Swing traplift.Ook voordeel op een Swing traplift? Klik hier

Dubbele vergrijzing

“We spreken tegenwoordig over een dubbele vergrijzing. De 65-plusser wordt als ‘oudere’ benoemd en de 85-plusser als ‘oudere oudere’. Dat we steeds ouder worden komt door onze welvaartsstaat; de medische wereld kan veel meer kwalen genezen dan vroeger, en we blijven langer gezond doordat we beter voedsel tot onze beschikking hebben en doordat ons werk fysiek minder belastend is geworden.

Maar in de twintig jaar tussen de 65 en de 85 boet het lichaam veel in aan veerkracht. Als iemand van 87 griep krijgt, heeft dat veel meer impact dan bij iemand van 66: hij komt vaak niet meer terug op het oude niveau. De reservecapaciteit is minder groot.”

Maar zelfs voor oudere ouderen is die reservecapaciteit op niveau te houden. Ook al wordt het uithoudingsvermogen nog meer dan normaal aangesproken, bijvoorbeeld door medische klachten zoals COPD. Ook dan is een wandeling nog steeds een goed idee. Maar wel met een rollator. En de fysiotherapeut helpt met alle plezier de rollator onder de knie te krijgen.”

Met wandelen blijft de senior in beweging, ook als het traplopen niet meer gaat. “Dan is een traplift een goede oplossing, de senior komt veilig boven en beneden, en de mobiliteit in huis blijft behouden.”